torsdag 4 juli 2013

Gardiner utan stång

Jag har fått några frågor angående våra köksgardiner, nämligen hur de är upphängda, eftersom man inte ser någon stång... Och lösningen är busenkel! Med kardborrband!

 
På väggen, ca 1 dm ovanför fönstrena har vi (ok då, mannen min...) skruvat fast en smal list. På listen har vi sedan satt fast en självhäftande kardborrbandsremsa, den "taggiga" delen. Jag har för mig att vi satte några häftklämrar också för säkerhets skull. Överst på gardinen har jag sytt fast den matchande kardborrbandsremsan, den mjuka delen. Sen är det bara att trycka fast gardinen på listen! Klart! :)


Längst ner på gardinen sydde jag en smal kanal där jag la in en tunn metallstång, bara för att gardinen verkligen ska hållas rak.


Våra köksfönster är lite speciella... de ligger nämligen i linje med väggen. Alltså, det saknas någon som helst fönsternisch. Fråga mig inte varför det är så här, eller varför det inte är så på vårt sovrumsfönster, som ändå sitter på samma yttervägg som köksfönstrena... Jag har aldrig sett denna variant på fönster tidigare, och jag tycker inte att det är särskilt snyggt... men, men, nu är det så de ser ut i alla fall! :) Alla våra fönster var mörkbruna när vi flyttade in, men efter en sisådär 4-5 strykningar så blev de till slut vita. Men som ni ser så har vi (nu är det faktiskt jag...) fuskat... vi har ju inte målat mellan rutorna... Tanken är att dessa fönster ska bytas ut inom en hyfsat snart framtid, så då valde vi helt enkelt den lite enklare vägen. Allt behöver ju faktiskt inte vara perfekt...

Väggklockan mellan de två fönstrena kändes helt rätt för en sisådär 3 år sedan tyckte jag, men nu har jag faktiskt ledsnat på den. Har funderat på att gjuta två cementhyllplan att sätta på konsoler där istället för klockan, men har inte helt bestämt mig... Flera klockor ovanför varandra skulle också kunna vara häftigt tror jag. Skrev om den idén här.
Vad tror ni?

Imorgon är det fredag igen, och då ska jag iväg på något riktigt mysigt... :)

Häppårä!

6 kommentarer:

  1. Smart lösning! Man får inte allt som man vill ha det när man köper hus...
    Snyggt i ert kök! Ha en fin helg, kram Suss

    SvaraRadera
  2. Smart! Kardborre är bra!
    Jag köper helt klart din idé med klockorna på rad! Tufft! Mannen min har pratat om att ha så på sitt kontor :)
    Kram och ha en fin helg!
    /Maria

    SvaraRadera
  3. Smart! Och snyggt :)
    Vart köpte du röret?

    SvaraRadera
  4. Hej! Hittade precis hit.. Blev lite förvånad, vi har mycket som är lika i våra hem!! Jag är också svart/vitnörd ;)
    Gillar din stil mao..
    /Linda

    SvaraRadera
  5. Jättesnygg gardinupphängning! :)

    SvaraRadera
  6. smart lösning på "problemet" :)

    SvaraRadera

Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar! Tack och välkommen tillbaka!
Hälsningar Jessica