fredag 29 mars 2013

Enkel och supersmarrig sparrissoppa

Igår mumsade mannen och jag sparrissoppa. Och den är så rackarns god att jag bara måste dela med mig av receptet här! Att den är busenkel att göra är ju ingen nackdel heller... :)

Ursprungsreceptet är Per Morbergs (som jag för övrigt tycker är galet underhållande att titta på!), och jag hittade det på recept.nu. Men som vanligt har vi modifierat receptet lite... :)



Here we go!

Sparrissoppa
(6 portioner stod det, men vi delade nästan rubbet på två igår..!)

Ingredienser

500 g grön sparris
5
st
schalottenlökar

5
dl
vispgrädde

3 msk kycklingfond

1
dl
vitt vin

salt

peppar

ev lite vatten

Gör så här
1. Skär sparrisen i 1 centimeter långa bitar. Lämna topparna oskurna. Koka upp lättsaltat vatten i en kastrull och koka sparrisbitarna och topparna i 2-3 minuter. Häll sedan bort vattnet.
2. Skala och hacka löken och fräs lätt i en kastrull. Häll över vinet och fonden samt grädden och koka upp. Späd eventuellt med lite vatten.
3. Lägg sedan sparrisen i gräddsåsen (utom knopparna som skall vara garnityr). Låt koka i 10 minuter och kör sedan i mixer.
4. Smaka av med salt och peppar. Servera i soppskålar med sparrisknopparna som garnityr.
Njuuuuuut.... :)

I ursprungsreceptet står det att man ska skala sparrisen, men det gör inte vi. Det står även 5 dl kycklingbuljong, men vi kör alltså med fond och ev lite vatten bara. Tycker att det blir för blaskigt med hela 5 dl vätska. Men smaken är ju som baken!

Idag har vi varit i Knivsta och ätit påskbuffé hos mina föräldrar, trevligt värre! Brorsan med familj var också där, så Moltas och Minou lekte och hade skoj ihop. Imorgon kommer mannens bror med familj hit. Då blir det grillning... gött... gött götti gött gött!

Nu kallar sängen... god natt!



3 kommentarer:

  1. Verkar supergod den där soppan. Gillar också Morberg. Bara han kan låta bli att dra händerna genom håret och sen ner med dem i maten. Bläää!

    Ha en fin påskafton.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Sparrissoppa... mmmm! Soppa över huvud taget är väldigt gott! Jag önskar dig och familjen en riktigt Glad Påsk!

    SvaraRadera
  3. Åh, så gott det lät! Måste testas. Tack för recept!
    Ha en fortsatt fin påskhelg!
    Kram /Maria

    SvaraRadera

Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar! Tack och välkommen tillbaka!
Hälsningar Jessica