onsdag 23 januari 2013

Test LCHF-chokladbollar, del 2


Förra veckan testade mannen och jag det andra receptet på vår LCHF-chokladbollstestresa... puh, långt ord det där! :) Blev det månne en 5:a denna gången..? Nix, tyvärr inte. Blev en 3:a igen. Alltså samma betyg som förra gången. Klart godkända, men en bit kvar till full pott. Jag har utgått från LCHF-recept.com, men modifierat lite igen dårå... :) Here we go:
 
Chokladbollar
 
100 g rumsvarmt smör
ca 1 dl mandelmjöl
ca 2 dl riven kokos (plus ca 1 dl till garnering)
0,5 tsk vaniljpulver
50 g 70% mörk choklad
2 msk vispgrädde
1,5 msk kallt starkt kaffe
   

Lägg smör, mandelmjöl, kokos och vaniljpulver i en bunke.
Smält chokladen och blanda med vispgrädde och kaffe till en jämn smet.
Häll över chokladsmeten i bunken och blanda alla ingredienser med fingrarna. Gör bollar och rulla dem i kokos. Ställ svalt ett par timmar.

------------------------------------------ 
 
Här hemma har vi just kikat på Sveriges mästerkock. Älskar det programmet! Tittar ni också på det?

1 kommentar:

  1. Hej! Bara höra "choklad" så blir jag intresserad:) Jag skulle kunna prova göra de men utan kokos! Tyvårr missade jag "Mästerkock" ikväll! Har det bra!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera

Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar! Tack och välkommen tillbaka!
Hälsningar Jessica