söndag 18 november 2012

Resan till Mihintale

Nej, det är inte jag som gjort den resan, utan det är namnet på en underbar lerskulptur som min vän Jenny har i sitt hem!

Igår var mannen, Moltas och jag och hälsade på hemma hos Jenny, hennes man Tommy och deras barn Adam och Lovisa, i Saltsjö-Boo. På en gammal sekretär i hallen står han, lerskulpturen. Som fått ett lite vardagligare namn av sin matte och husse; Didrik! :) 


Didrik flyttade in hos Jenny 2005, och jag minns att jag föll för honom första gången jag såg honom. Det är något speciellt med den här skulpturen tycker jag... Den utstrålar en sån värme och känsla på något sätt. En stor och stark elefant med ett helt gäng människor - och en hund! - på sin rygg... Och de är på väg till Mihintale på Sri Lanka. Konstnären heter Anna-Karin Boode, och hon har skapat bröder och systrar till "Didrik", men alla är såklart unika och egna.

Förutom att beundra Didrik igår :) åt vi gott, tog en promenad, barnen lekte och vi hade det allmänt trevligt, som alltid när vi ses!

Bilder från Jenny och Tommys hem. Och en på dem själva! :)

Nu är det söndagkväll och snart dags att slå ihop vingparen. Har ni haft en bra helg?





2 kommentarer:

  1. Åh vilken ära att få vara med på din jättetrevliga blogg vännen! Didrik bugar och bockar också både för att han fick vara modell men också för de fina orden om honom ;)

    Anna-Karin Boode är en fantastisk konstnär och person. Jag kan varmt rekommendera att besöka hennes ateljé eller utställning om ni springer på en sådan.

    Vad snyggt du presenterar bilder och text på din blogg Jessica, ser alltid proffsigt ut när du är i farten.

    Trevlig kväll!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Tack snälla Jenny för värmande ord!

    Ja visst är Anna-Karin fantastisk... Jag vill absolut besöka henne och hennes ateljé igen.

    Stor kram till dig.

    SvaraRadera

Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar! Tack och välkommen tillbaka!
Hälsningar Jessica