fredag 21 september 2012

Butik Biskopsgården


I lördags var min mamma, Moltas och jag en sväng till Biskopsgården här i Bälinge. För er som inte känner till det stället kan jag berätta att det är en helt fantastisk butik! Jag lånar text från deras hemsida för att beskriva detta lilla smultronställe:

" I butiken finner du allt från möbler till små inredningsdetaljer.
En blandning av nytt & nött som gör ditt hem personligt.
Vi säljer även handplockade kläder, väskor, smycken och musik.
Allt valt med stor omsorg och glädje för att harmonera till en helhet.
Här blandas 1700-tal med fransk lantstil i den nordiska ljusa färgskalan där vitt är favoriten.
Vi är ständigt på jakt efter nya vackra & unika ting till dig och ditt hem."


Biskopsgården finns alltså i Bälinge utanför Uppsala, på gården med samma namn. Själva butiken huserar i drängstugan som är från 1743. Redan när vi kliver in på gården omfamnas vi av den lugna, harmoniska atmosfären. En svart pil visar vägen över gräsmattan till butiken i den röda gamla stugan, och under ett av de gamla äppelträden står ett bord dukat med kaffe och kaka. Hög mysfaktor!


Och mysfaktorn blir bara högre när man väl kommer in i butiken... Trots att jag besökt stället flera gånger, slås jag ändå av samma wow-känsla varje gång jag kliver över tröskeln. De som driver denna butik har en otrolig känsla för hur man får till det där lilla extra. Möbler, inredningsdetaljer, kläder och accessoarer harmonierar perfekt intill varandra, och jag vill liksom aldrig sluta titta på alla vackra ting! Och här behöver man tid på sig. Det är lätt att missa små godbitar som kanske står placerade lite lägre ner, eller mer bakom än vad ögat når vid den första anblicken.

Här följer ett gäng bilder från butiken. Varsågoda att inspireras... :)


Denna gång blev det ingen shopping för min del, bara dregel... ;) Min mamma köpte dock ett par ursnygga vita träskor på 70%-rean. Hade jag haft två storlekar mindre på fossingarna, hade jag också slagit till... direkt! Funderar dock på att gå dit imorgon igen... :) Nu när det ska införas lite industri/vintage här i hemmet är ju denna butik mer rätt än någonsin! Och tänk att denna guldgruva ligger i lilla Bälinge, en ynka promenad från vårt hem. Gillart! :)

Trevlig fredagkväll på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar! Tack och välkommen tillbaka!
Hälsningar Jessica